25-01-2019 eKurier | Kurier Plus
Niewiadome na szczecińskich torach, czyli…

Falstarty komunikacyjnej rewolucji

Falstarty komunikacyjnej rewolucji
Plac Szarych Szeregów i odcinek al. Piłsudskiego z obecną infrastrukturą – jeden z wielu i następny z listy zakwalifikowanych do przebudowy. Fot. Mirosław WINCONEK

Mirosław WINCONEK

Miała być w Szczecinie torowa rewolucja. A dokładniej drugi jej etap. Odtrąbiona już w minionym roku nijak się ma do rzeczywistości. Póki co falstart goni falstart. Wszystkie z rozpisanych - jak na razie - przetargów na inwestycje tramwajowe jeszcze nie dobrnęły choćby do otwarcia ofert od potencjalnych wykonawców robót. W tym miesiącu spółka Tramwaje Szczecińskie zdążyła ogłosić kolejne postępowanie na przebudowę węzłów pl. Szarych Szeregów i Wyszyńskiego - Nabrzeże Wieleckie. Do rozpisania przetargu na budowę nowego torowiska w ul. Szafera z nową pętlą przy hali widowiskowo-sportowej jeszcze w styczniu szykują się służby magistratu. Jaki będzie finał, to też czas pokaże.

Minął właśnie półmetek obecnej perspektywy finansowej z pulą środków z funduszy Unii Europejskiej, które są do wykorzystania na inwestycje torowe najpóźniej do końca 2023. Tempo, z jakim mamy dotąd do czynienia w przechodzeniu od projektów do realizacji i to już w fazie wyboru wykonawców torowych inwestycji, każe wątpić w powodzenie ambitnego skądinąd w założeniach planu przeprowadzenia ich wszystkich z zakładanym na nie unijnym wsparciem. A szybujące w górę ceny usług budowlanych i drogowych oznaczają weryfikację mocno w górę wszelkich - jak dotąd - kalkulacji co do zakładanych na nie wcześniej wydatków.

Na ul. Mickiewicza drugie podejście

Od prawie roku spółka Tramwaje Szczecińskie jako inwestor zastępczy wciąż szuka wykonawcy robót przy wymianie na nową infrastruktury wzdłuż ul. Mickiewicza. Chodzi o odcinek od mostu Akademickiego do wysokości skrzyżowania z ul. Brzozowskiego. Długość torów do przebudowy: 1480,77 m i 1482,62 m, co w sumie daje 2963,39 mtp., do tego urządzenie na nowo 4 przystanków i montaż nowej trakcji. Termin wykonania zamówienia - do 360 dni kalendarzowych od dnia zawarcia umowy. Dokumentacja z projektem budowlanym przedsięwzięcia gotowe są od marca 2017 roku. Sporządziły go PROJEKT-INFRA sp. z o.o. z Warszawy i ŻAK TOMASZ WPT PROJEKT z Chrzanowa.

Pierwszy przetarg, jaki spółka TS ogłosiła w kwietniu 2018 r., okazał się niewypałem. Firmy, które chciałyby się podjąć tego zadania, miały złożyć oferty do 20

...

Zawartość dostępna dla czytelników eKuriera
Pozostało jeszcze 80% treści

Pełna treść artykułu dostępna po zakupie
eKuriera
z dnia 25-01-2019



Image
Skrzyżowanie ulic Wyszyńskiego i Nabrzeże Wieleckie. Torowisko i przejście dla pieszych. Tu powinna zajść zmiana, a czy i kiedy do niej dojdzie, dowiemy się być może z końcem lutego. Fot. Mirosław WINCONEK
Image
Pl. Rodła, gdzie krzyżują się trasy większości, bo aż 7 z 12 linii szczecińskich tramwajów. Dla eksploatowanych torów w oczekiwaniu na wymianę wciąż pozostają ratunkiem doraźne naprawy. Fot. Mirosław WINCONEK
Image
Torowisko na ul. Mickiewicza od mostu Akademickiego do ul. Brzozowskiego. Rejon skrzyżowania z ulicami Traugutta i Poniatowskiego. Stan obecny. Fot. Mirosław WINCONEK